Завдання дистанційної освіти для учнів 6 класу з
української мови. За період з 30.03.2020 – 03.04.2020
Тема: Написання прикметників із
суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісеньк-, юсіньк, -ськ-, -цьк-, -зьк-.
Завдання №1. Опрацювати теоретичний
матеріал.
|
Написання прикметників із суфіксами -еньк-,
-есеньк-, -ісеньк-, юсіньк, -ськ-, -цьк-, -зьк-.
— у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-, -еньк-, -оньк-,
-есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк- пишеться
м’який знак: український, волзький, козацький, біленький,
ріднесенький, свіжісінький, малюсінький.
Отже, прикметники творяться
за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, набуваючи при
цьому значення пестливості, зменшеності та здрібнілості. Творяться
прикметники і за допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- зі значенням
приналежності або походження.
г - ж - з │ -зьк(ий) Прага - празький
к - ч - ц + ськ(ий) │
-цьк(ий) Овруч - овруцький
х - ш - с │ -ськ(ий) товариш - товариський
|
Завдання №2.
Завдання №2. Виконати тестові завдання.
Тема: Букви е, о, и
в прикметникових суфіксах –ев, (-єв-), -ов-, (-йов-, -ьов-), -ин-, -ін-,
-ичн-.
Завдання №1. Опрацювати
теоретичний матеріал
Написання букв е(є), о в суфіксах -ев-(-єв-), -ов-
залежить від основи твірного слова й місця наголосу.
Суфікс -ев-(-єв-)
Суфікс -ев-(-єв-) уживаємо в прикметниках, у яких
наголос падає на основу і які утворено від іменника з основою на м’який або
шиплячий приголосний. НАПРИКЛАД:
Суфікс -ов-
В інших випадках у прикметниках уживаємо суфікс -ов-.
НАПРИКЛАД: калиновий, дощовий, гайовий.
Залежно від наголосу пишемо дійовий і дієвий;
життьовий і життєвий; крайовий і краєвий\ вогневий і вогньовий.
Суфікси –ин-, -ін-
Суфікс –ин- після твердого приголосного:
сестра-
сестрин,
бабуся – бабусин.
Суфікс –їн- після мякого приголосного:
Софія – Софіїн, Марія – Маріїн.
Суфікси -ичн-, -ічн-
Суфікс -ичн-
уживаємо після букв д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р.
(Де Ти З ‘ї Си
Цю Ча Шу Жи Ру). Після
інших букв уживаємо суфікс -ічн-(-їчн-). НАПРИКЛАД: патріотичний,
географічний, героїчний.
Завдання №2. Переглянути
відеоролик.
Завдання №3. Виконати тестові
завдання.
Тема: Написання не з прикметниками
Завдання №1. Опрацювати
теоретичний матеріал.
НЕ з
прикметниками пишеться РАЗОМ
Якщо прикметник не вживається без НЕ:
1) невблаганний (значення:
непохитний, незламний; немає прикметника «вблаганний»)
2) невідступний (значення:
наполегливий, настійливий; прикметник «відступний» вживається як іменник у
зовсім іншому значенні)
3) невпинний (значення: постійний;
немає прикметника «впинний»)
Якщо прикметник з НЕ можна
замінити синонімом без НЕ:
1) невеселий (синонім:
безрадісний, сумний);
2) неговіркий (синонім:
мовчазний);
6) нелінивий (синонім:
працьовитий або працелюбний);
Не з прикметниками пишеться ОКРЕМО
Якщо в реченні є протиставлення:
1) не гострий, а тупий;
Напр.: Дівчинка намагалася одрізати скибку
хліба не гострим, а тупим боком ножа.
2) не густий, а рідкий;
Напр.: Сьогодні борщ у мами вийшов не
густим, а рідким.
Якщо прикметники мають пояснювальнi
слова:
зовсім
далеко
аж ніяк
Напр.: До однокласника підійшла аж
ніяк не схожа на нього рідна сестра.
Якщо прикметник з НЕ є частиною
присудка:
Напр.: Сьогодні зібрання мешканців будинку, в
якому трапилася аварія, було не велелюдним.
Напр.: На жаль, відповідь студента на
іспиті не вдумлива (тобто не є вдумлива).
Отже, прикметники з НЕ пишуться разом у
двох випадках: якщо не вживаються без НЕ та якщо прикметник з НЕ можна замінити
синонімом без НЕ. Прикметники з НЕ пишуться окремо у
трьох випадках: якщо є протиставлення чи пояснювальні слова та якщо цей
прикметник з НЕ є частиною складеного іменного присудка. Всі правила
проілюстровані на прикладах речень.
Завдання №2 Виконати 6
тестових завдань
Завдання №3. Виконати 6
тестових завдань
Тема: Написання не з прикметниками
Завдання №1. Опрацювати
теоретичний матеріал
НЕ з
прикметниками пишеться РАЗОМ
Якщо прикметник не вживається без НЕ:
1) невблаганний (значення:
непохитний, незламний; немає прикметника «вблаганний»)
2) невідступний (значення:
наполегливий, настійливий; прикметник «відступний» вживається як іменник у
зовсім іншому значенні)
3) невпинний (значення: постійний;
немає прикметника «впинний»)
Якщо прикметник з НЕ можна
замінити синонімом без НЕ:
1) невеселий (синонім:
безрадісний, сумний);
2) неговіркий (синонім:
мовчазний);
6) нелінивий (синонім:
працьовитий або працелюбний);
Не з прикметниками пишеться ОКРЕМО
Якщо в реченні є протиставлення:
1) не гострий, а тупий;
Напр.: Дівчинка намагалася одрізати скибку
хліба не гострим, а тупим боком ножа.
2) не густий, а рідкий;
Напр.: Сьогодні борщ у мами вийшов не
густим, а рідким.
Якщо прикметники мають
пояснювальнi слова:
зовсім
далеко
аж ніяк
Напр.: До однокласника підійшла аж
ніяк не схожа на нього рідна сестра.
Якщо прикметник з НЕ є частиною
присудка:
Напр.: Сьогодні зібрання мешканців будинку, в
якому трапилася аварія, було не велелюдним.
Напр.: На жаль, відповідь студента на
іспиті не вдумлива (тобто не є вдумлива).
Отже, прикметники з НЕ пишуться разом у
двох випадках: якщо не вживаються без НЕ та якщо прикметник з НЕ можна замінити
синонімом без НЕ. Прикметники з НЕ пишуться окремо у
трьох випадках: якщо є протиставлення чи пояснювальні слова та якщо цей
прикметник з НЕ є частиною складеного іменного присудка. Всі правила
проілюстровані на прикладах речень.
Завдання №2. Виконати тестові
завдання.
Тема: Урок мовленнєвого розвитку №19. Письмовий
твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за
картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів А.Куїнджі,
С.Васильківського, І.Айвазовського.
Завдання №1. Опрацювати
теоретичний матеріал.
Ознайомитися з біографією
С.Васильківського.
Сергій Іванович Васильківський (1854 - 1917) – один із найвідоміших українських художників кінця ХІХ –
початку ХХ ст. Творча спадщина митця становить
більше як три тисячі полотен.
Народився на Харківщині (м. Ізюм). Професійну
освіту здобув у Петербурзькій академії мистецтв. Виїхавши у пенсіонерське відрядження за кордон, удосконалював живописну
майстерність. Подорожував Францією, Італією, Північною Африкою. Багато працюючи
на планері, намагався передати колорит зображуваної місцевості, домогтися
правдивості та емоційності. Після повернення на батьківщину поселяється в
Харкові й повністю віддається розробленню української тематики.
Картини С.Васильківського зображують
привільний український степ, тихі річки й ставки, краєвиди сіл та хуторів,
розливи Дніпра та Дніпровських плавнів, затишних полян і левад. Відомий передусім як тонкий лірик, співець неповторної краси рідного
краю. Зображував природу в її перехідних, мінливих станах. С.Васильківський не
прагнув до розроблення в пейзажах соціальних мотивів, проте його картини
сповнені такої чарівної краси й поезії, відзначаються такою витонченістю
письма, що сміливо можуть змагатися з найдовершенішими зразками пейзажного живопису в світовому мистецтві.
Завдання №2 Заповнити таблицю
|
Пора року
|
|
|
Час доби
|
|
|
Що зображено на передньому
плані картини?
|
|
|
Що зображено на задньому
плані?
|
|
|
Які кольори переважають?
|
|
|
Який настрій навіває картина?
|
|
|
До яких роздумів спонукає?
|
|
* Коментар учителя.
Левадою в
Україні звуть затишний зелений куточок рівнини
побіля водойми. Колись у таких місцях охоче спинялися на перепочинок
козаки та чумаки: тут можна було напоїти
та попасти коней та волів. Часом поблизу левад
люди оселялися назавжди.
Для
С.Васильківського такі місця мали велику вагу. Він вбачав у левадах, як сам
казав, “людські гнізда”, образ України.
Композицію (побудову) картини художникові
підказав вигляд реальної левади, яких багато колись було поблизу Харкова. Писав
художник з натури, навіть уже готовий твір виносив на луки, щоб ще раз
перевірити окремі деталі. Працював без підмальовка, виключно кольором, що є
ознакою найвищої майстерності. Писав картину протягом шести років.
Ознайомитися з таблицею «Відоме і нове»
|
“відоме”
|
“нове”
|
|
Левада
Воли
Озерце
Вода
Трава
Каміння
Сонце
Небо
Туман
Вітер
Дерева
Селяни
|
Затишна, зелена, оточена могутніми деревами
Круторогі, покійні, ліниві, вайлуваті, трохи сонні
Невелике, неглибоке, заросле лепехою, наче око
Прохолодна, свіжа, лагідна, смачна, солодка
Зелена, соковита, свіжа, запашна, духмяна
Важке, сіре, незрушне, вгрузле в землю
Ясне, гаряче, золоте, щедре, розкішне
Блакитне, високе, бездонне, глибоке, безмежне
Ранковий, легкий, мерехтливий, лагідний, як молоко
Легенький, свіжий, ранковий, пестливий, грайливий
Крислаті, розложисті, столітні, могутні, міцні
Розважливі, спокійні, балакучі.
|
Опрацювання пам’ятки
«Як працювати над створенням власного твору?».
1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу
він охоплює.
2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю
роботу.
3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої
роботи.
4. Тему розкривай глибоко і всебічно.
5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.
6. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки,
узагальнення.
7. Дотримуйся пропорційності частин твору.
8. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.
9. Перевір написане, перепиши в робочий зошит.
Орієнтовний план твору-опису природи за
картиною
1.
Левада –
затишний куточок рівнини біля озерця.
2.
Зображені на
полотні пора року та доба.
3.
Соковита
запашна трава.
4.
Воли біля
невеличкого озерця.
5.
Трава
випинається з-під сірого каміння.
6.
Селяни під
деревом на другому плані картини.
7.
Зелена стіна
лісу на обрії.
8.
“Козача
левада” – портрет ясноокої України.
Розглянути картину «Козача левада»
Завдання №3. Написати твір-опис природи за
картиною С.Васильківського «Козача левада».
Українська література
Тема. Всеволод Нестайко
«Тореадори з Васюківки». Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього.
Завдання №1. Прочитати С. 153 -161.
Завдання №2. Ознайомитися з моделями образів
головних героїв повісті. (Усно)
I. Ява Рень і Павлуша Завгородній -
звичайні школярі-підлітки, що мешкають у селищі Васюківка, бешкетники,
фантазери та "зривщики дисципліни".
Звідки таке незвичне ім'я -
Ява? То він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора роки. Чи то воно,
пискля мале, хотіло
сказати: "Я - Ваня", а вийшло "Ява"..., але причепилося оте
"Ява" до нього, як реп'ях до собачого хвоста. У Івана руде скуйовджене
волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Ява Рень - енергійний і
відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то
метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати
шкільний театр.
II.
Павлуша Завгородній - кращий друг Яви. Це більш врівноважений і
спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не
менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці.
Васюківські "тореадори" завжди
мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді
потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинки, вміють
усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу ж вигадують і
здійснюють нову "авантюру".
Завдання №3. Переглянути
«Скринька порад» для героїв. (Усно)
Рішення:
ü добре вчитися,
ü виховувати характер,
ü бути хоробрими,
ü цілеспрямованими,
ü слухати старших,
ü не втрачати оптимізм)
Завдання №4.Опрацювати
(записати в зошит) інформаційне гроно “
Риси характеру героїв”
Ява Павлуша
Позитивні
Негативні
веселі не люблять
навчатися
кмітливі
неслухняні
сміливі несерйозні
добрі
люблять усе живе
із почуттям гумору
Завдання №5. Виконати тестові завдання.
Тема. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки». Проблеми у творі.
Завдання №1. Прочитати С. 162-177. (підручник)
Завдання
№2. Опрацювати таблицю «Проблеми повісті «Тореадори з Васюківки» (Усно)
|
1.
|
пригодницький твір не лише
розважає, але й навчає
|
|
2.
|
бути чесними, відважними
|
|
3.
|
Бути фантазерами і мрійниками
|
|
4.
|
сприймати життя з оптимізмом
|
|
5.
|
цінувати дружбу
|
|
6.
|
вміти бути справжнім другом
|
Висновок: Отже,
пригодницька література покликана навчати розважаючи. І це довів нам не лише
В.Нестайко, бо ще до нього, набагато раніше, такі твори писали зарубіжні
письменники, пригадайте їх
(Даніель Дефо «Робінзон Крузо», А. де Сент - Екзюпери «Маленький
принц», Жуль Верн «Діти капітана Гранта», Марк Твен «Пригоди Тома
Сойєра і Гекльберрі Фіна» тощо).
Завдання №3. Виконати тестові завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар