6 клас
українська мова
Тема 1.«Прикметники твердої та м‘якої груп»
Завдання
№1.Опрацювати теоретичний матеріал
За характером кінцевого приголосного
основи та відмінкових закінчень прикметники поділяються на дві групи — тверду й
м’яку.
1. Тверда
група прикметників. До
твердої групи належать:
а) якісні та відносні прикметники, що
мають основу на твердий приголосний і в називному відмінку однини чол. роду
закінчуються на -ий: безла́дний, безпора́дний,
безробі́тний, бідола́шний, вели́чний, весе́лий, весня́ний, відпові́дний,
гірки́й, глухи́й, дові́чний, замо́жний, за́хідний, кни́жний, ко́сий, ку́ций,
майсте́рний, мо́дний, молоди́й, навча́льний, нагі́рний, наро́дний, нови́й,
око́личний, пито́мий, попере́чний, пото́чний, працьови́тий, прода́жний,
п’ятизірко́вий, рі́дний, річни́й (цьогорі́чний, сьогорі́чний), сві́жий,
семирі́чний, си́зий, сі́рий, сліпи́й, ста́рший, схі́дний, теля́чий,
тогобі́чний, тото́жний, туги́й, тяму́щий, чи́стий;
б) присвійні прикметники із суфіксами -ів (після голосного та апострофа — -їв), -ин (після голосного та апострофа — -їн), які в називному відмінку
однини чол. роду після цих суфіксів мають нульове закінчення: Андрі́їв, ба́тьків, Га́лин, ді́дів,
доччи́н, І́горів, Марі́їн, ня́нин, шевці́в;
в) усі короткі форми прикметників: варт, ви́нен, го́ден (зго́ден), гото́в, жив, здоро́в, зе́лен, ла́ден, пе́вен, по́вен, пови́нен, прав, рад, я́сен.
2. М’яка
група прикметників. До м’якої
групи належать:
а) відносні прикметники, що мають основу
на м’який приголосний -н- і в називному відмінку однини чол.
роду закінчуються на -ій: безо́дній, бу́дній,
ве́рхній; весі́нній, вечі́рній, всесві́тній (кругосві́тній), горо́дній, да́вній
(неда́вній), доро́жній (подоро́жній), досві́тній, доста́тній, дру́жній (але дру́жний — з иншим значенням), жи́тній, за́дній, замі́жня,
кра́йній, ку́тній, лі́тній (повнолі́тній), майбу́тній, могу́тній, му́жній,
незабу́тній, нові́тній, обі́дній (пообі́дній), осві́тній, осі́нній, оста́нній,
пере́дній, пі́зній, поро́жній, прису́тній (відсу́тній, посу́тній), пу́тній,
ра́нній, самобу́тній, само́тній (але самі́тний), сере́дній (посере́дній),
спі́дній, сторо́нній, сусі́дній, ха́тній, худо́жній тощо;
б) усі прикметники на -жній, -шній, що походять від
прислівників: бли́жній,
вну́трішній, вчора́шній, да́вні́шній, дома́шній, за́втрашній, зо́внішній,
коли́шній, око́лишній, поздо́вжній, ра́нішній, спра́вжній, сього́днішній,
тепе́рішній, торі́́шній, туте́шній та
ин.; також прийде́шній,
сіне́шній тощо;
в) відносні прикметники з основою на -й: безкра́їй, довгові́їй,
короткоши́їй; відносні прикметники
з відтінком присвійності: бра́тній,
о́рлій, а також якісний
прикметник си́ній.
Завдання
№2. Перегляд
відео-уроку «Прикметники твердої та м‘якої групи. Їх відмінювання»
Завдання №3. Практикум
Відновіть текст, вписавши
відмінкові закінчення прикметників,
вкажіть відмінок кожного з них.
Веснянки
Веснян(…)
обрядов(…) пісні й хороводи в наддніпрянськ(…) Україні називаються веснянками.
Веснянки співаються від Благовіщення до Зелен(…) Свят. Співаються вони скрізь:
на вулицях села, в лісі, а найчастіше на зелен(…) луках понад річкою.
Веснянки в
переважн(…) більшості – пісні дівоч(…). Співаючи веснянки, дівчата беруться за
руки і творять коло або півколо. У колі рухаються повільніше і повільніше
співають.
Ні один з
європейськ(…) народів, крім слов'ян, не зберіг їх у своєму народн(…) мистецтві.
І ніхто з слов'янськ(…) народів не розвинув хоровідн(…) забав так широко і
різноманітно, як наш, українськ(…).
Завдання №4. Вибіркова робота
Знайдіть прикметники, визначте їх рід, число, відмінок, розряд за
значенням та групу за характером відмінювання.
Ні, не забула! У вікно до мене
Заглянули від яблуні гілки,
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
Заглянули від яблуні гілки,
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
Прилинув вітер, і в тісній хатині
Він про весняну волю заспівав,
А з ним прилинули пісні пташині,
І любий гай свій відгук з ним прислав.
Він про весняну волю заспівав,
А з ним прилинули пісні пташині,
І любий гай свій відгук з ним прислав.
Тема 2. Контрольна робота №5.
Прикметник
Виконати тестові завдання.
1. Прикметник означає:
А) предмет;
Б) ознаку предмета або його
приналежність;
В) кількість предметів або їх порядок при лічбі.
Дібрати й записати словосполучення з прикметником.
2. Ступені порівняння можна утворити від
А) якісних прикметників;
Б) відносних прикметників;
В) присвійних прикметників.
Від самостійно дібраного
прикметника утворити всі форми вищого й найвищого ступенів порівняння.
3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо
позначають:
А) якісні прикметники;
Б) відносні прикметники;
В) присвійні прикметники.
Від іменника лебідь утворити
прикметник, увести його до словосполучень або речень так, щоб він був
присвійним та відносним.
4. На питання чий? чия? чиє? відповідають:
А) якісні прикметники;
Б) відносні прикметники;
В) присвійні прикметники.
Визначити, до якої групи за
значенням належить прикметник у виразі ведмежа послуга.
5. У формі найвищого ступеня порівняння стоять прикметники:
А) гарніший, біліший, гіркіший;
Б) більш легкий, менш вдалий, більш творчий;
В) найкращий, найбільш міцний.
Утворити просту форму найвищого
ступеня порівняння прикметників: стрункий, близький, вузький, поганий, високий,
низький.
6. Короткі форми прикметників -
це
А) золотая, широкеє, відважнії;
Б) юний, мужній, блакитний;
В) повен, рад, золот, зелен.
Пригадати й записати речення з
народної пісні (або прислів’я), що вміщує коротку форму прикметника.
Тема
«Творення прикметників. Перехід прикметників в іменники»
Завдання
№1.Опрацювати теоретичний матеріал
Прикметники
утворюються від іменників, дієслів, числівників, прислівників та інших
прикметників суфіксальним, префіксальним, суфіксально-префіксальним способами,
складанням основ або слів.
Для
якісних прикметників суфікси
–яв-,
-еньк-, -єньк-, -енн-, -єнн-, -ющ- надають нових відтінків: біленький, злющий;
-ав-,
-ас-, -ат-, -юч- надають нових значень: зубастий, жилавий.
Відносні
прикметники творяться за допомогою суфіксів: -н-, -ан-, -ян-, -ов-, -ев-, -ськ- (залізний, піщаний, весняний, зимовий,
кисневий, київський), відносні прикметники, що вказують на відношення предмета до
дії за допомогою суфікса -льн- (освітлювальний).
Присвійні
прикметники утворюються від іменників першої та другої відмін.
Від
іменників першої відміни присвійні прикметники утворюються за допомогою
суфікса -ин:
Галина — Галинин, Галя — Галин, Микола — Миколин, сестра — сестрин, сусіда —
сусідин, мати — матерйн. Суфікс -ін (на письмі -їн) уживається після
основи на [й]: Марія — Маріїн, Надія — Надіїн.
Від
іменників другої відміни присвійні прикметники утворюються за допомогою
суфікса -ів (-їв): Петро — Петрів, Михайло — Михайлів, Ігор — Ігорів.Суфікс -ів
(-їв) чергується з -ов або -ев (-єв): батьків — батькова, братів —
братова, Василів — Василева, Андріїв — Андрієва.
Присвійні
прикметники можуть утворюватись за допомогою суфіксів -н-, -ач-, -яч- : лев’ячий, конячий; та
нульового суфікса : вовчий.
Кінцеві
приголосні основи іменників [г], [к], [х] при творенні присвійних прикметників
чергуються із [ж], [ч], [ш]: Ольга — Ольжин, дочка — доччин, муха — мушин.
Деякі прикметники можуть переходити в іменники, при цьому вони втрачають власні ознаки
й набувають значення назв осіб (подорожній, незнайомий). У реченні
виконують роль підмета або додатка. Деякі прикметники постійно виступають у
ролі іменників: пальне, набережна, днювальний, до них належать і
географічні назви (Рівне, Вишневе).
Завдання №3. Практикум
Спишіть
прислів'я. Підкресліть прикметники, що перейшли в іменники.
1.
Ситий голодному не товариш. 2. Ледачий двічі робить, а скупий
двічі платить. 3. Не перекладай із хворої голови на здорову. 4. Старого мішка
не залатаєш. 5. Добрий доброго научає, а злий на зле наставляє. 6. Краще своє
старе, як чуже нове. 7. Він і тут чужий, і там не свій. 8. Дай, Боже, старим
очі. а молодим розум. 9. Не питай у хворого здоров’я. 10. Лихий чоловіку
громаді, що вовк в отарі. 11. Хто на чуже зазіхається, свого позбувається.
6 клас українська література
Тема «В. Нестайко «Тореадори з
Васюківки»
1.
Завдання прочитати С. 142-152.
2.
Переглянути буктрейлер «Тореадори
з Васюківки»
3.
Виконати тестові завдання
Тема2. Всеволод Нестайко. «Тореадори з
Васюківки».
Завдання №1. Прочитати
С. 153 -159.
Завдання №2. Заповнити
таблицю
Мрія
|
Реальність
|
Завдання №3. Виконати тестові
завдання.
https://www.youtube.com/watch?v=ts9nqzXQc6Y
Немає коментарів:
Дописати коментар