понеділок, 30 березня 2020 р.

8 клас українська мова та література з 30.03.-03.04.2020

8 клас
Українська мова
Дата:01.04.2020
Тема. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами речення.
Завдання №1. Опрацювати теоретичний матеріал
При однорідних членах речення може бути слово із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів ре­чення, яке називають узагальнювальне слово. Воно є їхньою об'єднувальною назвою (все, всі, ніхто, всюди, завжди тощо) та є тим самим членом речення, що й однорідні члени, яких воно стосується.
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речен­ня, після нього ставлять двокрапку (У нашому саду розцвіли усі дерева: яблуні, груші, сливи).
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речен­ня, а після них речення продовжується, то після узагальнювального слова ставлять двокрапку, потім після однорідних членів речення ще ставлять тире (Усі дерева, які розквітли у саду: яблуні, груші, сливи - заполонили ароматом повітря).
Якщо узагальнювальне слово а саме, як-от, наприклад, тобто стоїть у середині речення перед однорідними членами речен­ня, то перед узагальнювальним словом ставлять кому, після нього ставлять двокрапку (Різна погода восени, а саме: віє, гріє, лиє).
Після однорідних членів перед узагальнювальним словом ставиться тире(Яблуні, груші, сливи – усі дерева розцвіли у нашому саду).

Узагальнювальні слова виражаються займенниками, прислівниками, рідше - прикметниками, іменниками, числівниками, дієсловами.

Узагальнювальне слово вимовляють з підвищеною інтонацією, а одно­рідні члени речення — з інтонацією переліку. Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів, його вимовляють з пониженою інтонацією, а перед ним роблять паузу.

Узагальнювальне слово може бути відділене від однорідних членів речення одним або кількома словами: Чому в природі все гарне: небо, вода, очерети? (Олесь Гончар). Усе навкруг сміється: луки, гай, ріка (М. Познанська). 
   
Завдання №2. Переглянути відеоурок


Завдання №3. Виконати тестові завдання

Код доступу


Код доступу


Українська мова
Дата: 02.04.2020
Тема. Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Риторичні звертання.
Завдання №1. Опрацювати теоретичний матеріал

Ø Звертання – це слово або група слів, що називають особу, а іноді неживий предмет, до якого звертається мовець.
Ø Звертання, виражені одним словом, називаються непоширеним.
Ø Звертання, виражені групою слів, називаються поширеними.
Ø Звертання виражається іменником у кличному відмінку або у називному у значенні кличного. Інколи в ролі звертання виступають слова інших частин мови вжиті в значенні іменника.
Ø На письмі звертання виділяється комами. Коли вони  стоять на    початку речення і вимовляються окличною  інтонацією, після звертання ставиться знак оклику, а  наступне слово пишеться з великої літери.
Ø Звертання членом речення не виступає і не утворює з іншими членами речення словосполучень.

 Розрізняють власне звертання і риторичне звертання.
Власне звертання називає конкретну особу чи осіб, увагу яких привертає мовець до свого висловлювання: Тепер скажи мені, Оверку, за що ти воюєш: за славу, за віру, за гроші чи все-таки за Вітчизну-Україну-Неньку? (В. Кожелянко). Таке звертання вимагає певної реакції названої ним особи на сказане.
Риторичне звертання не розраховане на безпосе­редню реакцію тих, кому воно адресоване. Воно стосується відсутніх осіб, тварин або неживих предметів: Бідна волошко, чому ти у житі, а не на клумбі волієш рости? {М. Рильський)..
ü Опрацювання таблиці «Звертання»
Позиції
Приклади
Схеми
1


На початку речення кома ставиться після звертання
Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу (Д. Павличко).
[Зв, зв,...].


2


У середині речення – з обох боків
Здрастуй, мій сонячний краю, ти снишся мені і  тут (Олесь Гончар).
[...,зв,...].


3


У кінці речення – перед звертанням
Встає Кобзарева зоря над тобою, моя Україно! (Я. Ярош).
[...,зв!]


4




Якщо речення зі звертанням окличне, то в кінці нього ставимо знак оклику.
З твого цвіту і грому я на світ народивсь, Україно! (А. Демиденко).


[...,зв!]




5






Якщо звертання на початку речення вимовляється з окличною інтонацією, то після нього ставимо знак оклику.
Українці мої! Дай вам Боже і щастя, і сил (В. Баранов).




[Зв!]





6



Поширені звертання виділяються комами разом із залежними словами
Червона калино, чого в лузі гнешся? (І. Франко).


[Зв,...].



7
Якщо перед звертаннями є підсилювальні частки о, ой, то після них кома не ставиться
О хмарко грайлива, яка ти щаслива! (І. Гнатюк)
[О зв,...].


Власне звертання
Риторчне звертання
Називає конкретну особу і спонукає її до дії, відповіді:
-         Дякую, тобі, Житяно, за пораду. Але то справа не київського Подолу, а моя.
-         Ні, княгине, ти наша володарка.
-         Мені час іти. Дякую, Житяно, що турбуєшся про мій дім.
-         Е-ге-ге, добра княгине. Не про твій дім і не про тебе мій клопіт – про спокій і мир нашої Руси мовлю... (Р. Іванченко)
Називає неживий предмет, явище природи, тварини, міфічну істоту тощо і не спонукає до дії, відповіді. Риторичне звертання – це стилістичний прийом, який відтворює емоційний стан мовця:
О Господи! Така журба.
О Боже, змилуйся над нами.
Вчися чекати, друже, вчися чекати.
Киш-киш – за ким ти ходиш, пташко?

Завдання №2. Виконати тестові завдання
Код доступу

Українська література
Дата: 30.03.2020
Тема. Урок позакласного читання №3. Оксана Думанська. Повість «Школярка з передмістя».

Завдання №1. Прочитати повість Оксани Думанської «Школярка з передмістя»


 Завдання №2. Переглянути презентацію до твору «школярка з передмістя»

Завдання №3. Виконати тестові завдання.


Українська література
Дата:01.04.2020
Тема. Урок літератури рідного краю №3. Прозові твори письменників-земляків. П. Байдебура «Універсал гетьмана Богдана»

Завдання №1. Опрацювати біографію П.Байдебури
Байдебура Павло Андрійович



БАЙДЕБУ́РА Павло Андрійович (16. 02(01. 03). 1901, с. Нерубайці, нині Новоархангел. р-ну Кіровогр. обл. – 26. 01. 1985, Донецьк) – письменник. Чл. СПУ. Учасник воєн. дій 1918–20 та 2-ї світ. війни. Держ. нагороди СРСР. Закін. Харків. комуніст. ун-т (1930). Під час 2-ї світ. війни – військ. кор. Працював зав. відділу культури г. «Харківський пролетар» (1930), ред. г. «Вуглекоп» (1930–33), ред. вид-ва «Література і мистецтво» (Харків, 1933–34), на керів. посадах в Одес. та Харків. (1934–41), Донец. орг-ціях СПУ (1944–58, 1965–68). Перші твори надрукував наприкінці 20-х рр. у ж. «Забой», «Гарт». Відтоді вийшли зб. оповідань «Біля врубівки» (Х., 1931; 1935), «Вугільні дні» (X., 1933), «На оновленій землі» (К., 1936), «Гобелен» (К., 1940), «Оповідання про друзів» (К., 1959), «Молодий заспів» (1961) та ін., присвяч. здебільшого життю і праці шахтарів Донбасу. Автор повістей: «Таємниця степового шурфу» (К., 1956), «Іскри гніву» (1969), «Фортеця» (1972), «На степовому розгоні» (1976), «Нерубайлівські заграви» (1981; усі – Донецьк) та зб. оповідань для дітей «Дети шахтеров» (Сталино, 1949; 1950; 1953; 1955), «Як ми шахту будували» (1960). У романі «Вогонь землі» (Д., 1981) відобразив життя і побут, соц. конфлікти на пд.-сх. землях України кін. 17 – на поч. 18 ст. У 2001 в Донецьку опубл. «Вибрані твори. Спогади про письменника. Дослідження творчості».




Завдання №2. Прочитати оповідання «Універсал гетьмана Богдана»

Задання №3. Виконати тестові завдання



Немає коментарів:

Дописати коментар